تشریح برنامه های املاک شهرآتیه

تشریح برنامه های املاک شهرآتیه
از سوی معاون املاک و فروش عنوان شد

تشریح برنامه های املاک شهرآتیه

محمد جعفر صالحی معاون املاک و فروش شرکت سرمایه گذاری شهرآتیه گفت: علی رغم شرایط ناپایدار اقتصادی، مانند رکود معاملات، افت شدید توان متقاضیان و تعدیل چشم انداز تورمی راهبردها و اهداف کلان شرکت در اجرایی نمودن سیاست های  بانک شهر با ضریب بالایی محقق خواهد گردید.

شفاف سازی در تراکنش های مالی املاک، ایجاد بانک اطلاعات املاک، ثبت مشخصات و مراحل کارشناسی املاک نظیر مراحل ارزیابی، نام کارشناسان، پایه مزایده و ….، را در برنامه خود داریم.

محمد جعفرصالحی در گفتگویی سیاست ها و برنامه های آینده املاک را تشریح کردکه در ذیل از نظر خوانندگان گرامی می گذرد.

وضعیت خرید و  فروش املاک در سال ۱۴۰۱ چگونه خواهد بود ؟

بستگی به سیاست های ساخت مسکن توسط دولت دارد ، با توجه به شعار ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران و وزیر محترم راه و شهرسازی مبنی بر ساخت یک میلیون مسکن در سال ، در صورت تحقق این شعار احتمال دارد از حالت رکود خارج شود و تغییرات داشته باشد . در حال حاضر موضوعاتی مانند رکود معاملات افت شدید توان متقاضیان و تعدیل چشم انداز تورمی موجب می شود که قیمت مسکن افزایش چندانی نداشته باشد و احتمالا پایین تر از نرخ تورم باشد.

شرایط خرید و فروش املاک شرکت چگونه تعیین می شود ؟

با توجه به قرارداد های فی مابین شرکت سرمایه گذاری شهرآتیه با ارگانهای دولتی و خصوصی از  فعالیتهای عمرانی و غیرعمرانی، شرکت از طریق واگذاری و تهاتر با املاک مازاد شهرداریها و سازمان ها ذیربط صورت می پذیرد، که در نتیجه آن املاک معوض قابل توجهی در اختیار شرکت قرار می گیرد،  شایان ذکر می باشد بر اساس راهبردها و اهداف کلان شرکت  در اجرایی نمودن سیاستهای کلان بانک شهر و در راستای بهینه نمودن دارایی ها پس از اخذ مجوز از مدیرعامل محترم شرکت و طرح در هیأت مدیره شرکت در خصوص فروش املاک مازاد بدواً فرایند فروش از طریق فراخوان عمومی مزایده ( نقد و اقساط ) و سپس در صورت عدم استقبال بصورت مذاکره ای و اخذ مجوزات لازم اقدام می شود.

برای فعال کردن کارگزاری شرکت با بانک شهر چه تمهیداتی اتخاذ گردیده است ؟

بیمه بانک و بورس سه ضلع اقتصاد در یک کشور هستند و مردم عزیز ایران شناخت خوبی از بانکها دارند و شیوه سرمایه گذاری از طریق بانک بدست آورده اند بنابراین نقش کارگزاری ها لازم فعالیت، حیات و گسترش بازار سرمایه است و برای تمام اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی صادق است و بنده معتقدم که در بورس کالا ، بورس انرژی و بورس حضوری فعال داشته باشیم.

در صورت فعال شدن کارگزاری ، وضعیت سرمایه گذاری شرکت چگونه خواهد بود ؟

پس از انعقاد قرارداد کارگزاری از بانک شهر پروژه مورد نظر به معاونت های مربوطه ارائه خواهد شد و بر اساس برنامه های زمانبندی ارائه شده توسط آن معاونت ها اقدامات آتی با هماهنگی  بانک شهر انجام میگردد.

آیا برای فروش املاک تسهیلات خاصی در نظر میگیرید ؟

با عنایت به شرایط حاکم بر اقتصاد کلان کشور و شرایط امروز املاک  و نوع کاربری  موقعیت قرارگیری حسب نیاز متقاضیان  و ایجاد ارزش افزوده اکثر املاک مازاد شرکت بصورت اقساطی یا اعطای تسهیلات از طریق بانک شهر اقدام می گردد .

بزرگترین مشکلات در بخش املاک چیست ؟ و چه راهکاری برای رفع موانع در نظر دارید ؟

عدم تطبیق  و تأیید حسابهای مالی در خصوص قراردادهای منعقده فی مابین این شرکت و شهرداری ها پیرامون انجام پروژه های عمرانی و …  و به تبع آن عدم انتقال اسناد املاک ( تامین مالی غیرنقدی ) واگذار شده از سوی شهرداری هاست.

در حال حاضر چه نوع ریسکی در املاک قابل مشاهده است ؟

ریسک تورم، ریسک نقدینگی ، ریسک بازار یا سیستماتیک ، ریسک اجتماعی، سیاسی ، قانون گذاری ، ریسک نرخ ارز یا تبدیل واحد پول به یک واحد پولی دیگر ، ریسک قراردادی و عدم گنجاندن مسائل حقوقی در قراردادها است.

آینده خرید و فروش املاک را چگونه می بینید ؟

آینده خرید و فروش املاک را میتوان در گذر چند خوان بحث نمود اولین مانع یا خوان اول ملکی مربوط به تغییرات نرخ ارز می باشد و نوسانات قیمت ارز که از اواخر سال ۱۳۹۶ شروع شده و تا هم اکنون ادامه دارد که در نتیجه آن توان مالی سازنده ها و قدرت خرید خانوارها را هدف قرار داده است ، رشد شدید نرخ ارز از طریق ایجاد تقاضای سرمایه ای از جمله در بخش مسکن یکی از مهمترین پارامترهای اثرگذار  بر رکود تورمی ملکی در سالهای اخیر بوده است ، مورد دوم مربوط به وضعیت نرخ سود بانکی است ، غیر جذاب بودن نرخ های سود سپرده های بانکی بازار مسکن را به یک مکان امن برای تقاضای غیرمصرفی تبدیل کرده است ، مورد سوم رشد قیمت زمین در سالهای اخیر آمارها نشان می دهد از سال ۱۳۹۶ تا سال ۱۳۹۹ قیمت زمین مسکونی حدود ۱۰ برابر شده است  ، مورد چهارم وام های مسکن که نسبت به قیمت مسکن و عدم به روز رسانی سقف وام ریسک مربوط به برآورد قیمت تمام شده و قیمت فروش مسکن ، بنابراین بهتر است که شرکتها توان  خود را در عرضه واحدهای مسکونی و آپارتمانهای با متراژ کوچکتر و دریافت وام های بدون سپرده برای ساخت مسکن از شبکه بانکی و واحدهای وام دار را به بازار فروش عرضه کنند.

چه برنامه هایی برای سال آینده دارید ؟

ایجاد زیرساخت امن و شفافیت در انواع عقود و کارشناسی ها ، برنامه ریزی و الویت بندی و زمانبندی برای پروژه ها ، ایجاد بانک اطلاعات املاک ، امکان ثبت مشخصات و مراحل کارشناسی املاک نظیر مراحل  ارزیابی ، نام کارشناس ، پایه مزایده ، تجدید ارزیابی ، کارشناسی قبل از تملیک ، تاریخ کارشناسی ، تعیین وضعیت مازاد بودن ملک امکان تعریف مناطق جغرافیایی برای املاک و مستغلات ، شناسنامه دار کردن املاک  . امکان تبدیل وضعیتهای املاک به یکدیگر ( فروش به رهن  اجاره  اجاره به خرید ، امکان محاسبه مبلغ کل املاک بر اساس فی متری  و مساحت موجود امکان مدیریت و مشاهده تراکنش های مالی در رابطه با املاک ، امکان ارتباط با سیستم حسابداری جهت ثبت سند و یا خروجی سند ، امکان تعیین مشخصات تملک نظیر نام خریدار ، نحوه خرید ، تاریخ خرید ، مبلغ خرید ، بروز رسانی قسمت فروش املاک و استفاده از نرم افزارهای جدید مانند ثبت متقاضی و جستجوی تقاضا در برنامه های خود داریم.

اصلی ترین عامل محقق نشدن اهداف در سال ۱۴۰۰ چیست ؟

علی رغم شرایط ناپایدار اقتصادی بنظر اهداف نشانه گذاری شده برای این معاونت با ضریب بالایی محقق گردیده ، لیکن برای مطلوب شدن و بهینه سازی راهکارهای موثر برای میل به اهداف آتی علاوه بر بهبود شرایط اقتصادی کشور می بایست سیاست گذاری های هیات مدیره محترم نیز در خصوص تبدیل دارایی ها به منابع مالی همراه این معاونت باشد.