تامین مالی خارجی

نیاز به حداقل سی و هفت میلیارد یورو سرمایه برای تکمیل و اجرای پروژه های زیرساختی و عمرانی اولویت دار

اگرچه تامین مالی در همه کشورهای جهان از دغدغه های اصلی به شمار می رود، اما برای کشورهای در حال توسعه نظیر کشور ما، این موضوع از اهمیت دو چندانی برخوردار است؛ چرا که این کشورها به منظور پیشرفت در عرصه‌های مختلف اقتصادی، نیاز به منابع مالی فراوان دارند. در این کشورها برخی از پروژه‌ها را با تامین مالی داخلی می‌توان انجام داد، اما در پروژه‌های مهم و زیرساختی مورد نیاز کشور که امکان تامین کامل منابع آن توسط دولت، شهرداری ها، بانک ها و ... فراهم نیست، مانند پروژه های حمل و نقل ریلی و بسیاری از صنایع دیگر، برای توسعه زیرساخت‌ها، برخورداری از منابع خارجی بسیار با اهمیت است.

ایران، فرصت رشد ۱۰۰۰ میلیارد دلاری

مذاکرات بین المللی گسترده شهرآتیه با کشورهایی نظیر آلمان، فرانسه، روسیه، چین، ژاپن، ایتالیا، سوئیس، کره جنوبی، سوئد، اتریش، اسپانیا و ... طی این زمان و امضای چندین تفاهم نامه همکاری و منجر شدن چند مورد از آنها به قرارداد تا به این تاریخ و آغاز تامین مالی برخی از پروژه های کلیدی شرکت، نوید موفقیت های آتی، در این حوزه برای شهرآتیه و کل کشور را می دهد.
با توجه به وجود ظرفیت و توانمندی گسترده مهندسی در کشورمان، بی شک مهم ترین گلوگاه اجرای پروژه های عمران و توسعه شهری در شرایط حال حاضر، تامین مالی است. به گفته صاحبنظران این حوزه، کشور ما به حداقل ۳۷ میلیارد یورو سرمایه برای تکمیل و اجرای پروژه های زیرساختی و عمرانی اولویت دار نیاز دارد؛ این در حالی است که بودجه عمرانی کشور در سال ۹۵ تنها ۵۹ هزار میلیارد تومان (حداکثر ۴۰ درصد سرمایه مورد نیاز گفته شده) برآورده شده بود؛ حال آنکه به دلیل مشکلات دولت در تامین سرمایه، از همین مقدار نیز تنها بخش بسیار کمی (کمتر از ۱۵ %) تا اواخر سال ۹۵ محقق شده است. بنابرین پر واضح است که توانایی جذب سرمایه گذاران و تامین مالی خارجی، یکی از شاخص های حیاتی موفقیت در حوزه پروژه های عمران و توسعه شهری به شمار می رود.
از این رهگذر، با توجه به فضای پسابرجام به وجود آمده در کشور و جذابیت بسیار بالای اقتصاد ایران برای سرمایه گذاران خارجی که در گزارش موسسه معتبر جهانی مکنزی (با عنوان ایران، فرصت رشد ۱۰۰۰ میلیارد دلاری) نیز به آن اشاره شده است، شرکت سرمایه گذاری شهرآتیه با هدفگذاری منطقی و واقع بینانه، تامین مالی خارجی پروژه های بزرگ در حوزه های توسعه حمل و نقل ریلی، ساخت مجتمع های عظیم چندمنظوره و ... را در راس اهداف تجاری خود قرار داده است و علی رغم آنکه تنها یک سال از زمان اجرای برجام می گذرد و هنوز در برخی از زمینه های بانکی و مباحث مربوط به ریسک سرمایه گذاری در ایران، ابهامات و اما و اگرهایی وجود دارد، موفقیت چشمگیری در برقراری ارتباط موثر با بانک ها و شرکت های معتبر بین المللی به منظور سرمایه گذاری و تامین مالی پروژه های عمرانی در ایران حاصل گردیده است.