پروژه خط ۷ مترو تهران

خط ۷ متروی تهران با ۲۲ ایستگاه، ۲۲ هواکش میان تونلی، ۲۷ کیلومتر تونل، ۱ پارکینگ شبانه قطار و ۱ پایانه به عنوان عمیق ‌ترین خط متروی تهران شناخته می شود

خطوط ۶ و ۷ مترو در سال ۹۵ اولویت اصلی توسعه حمل و نقل عمومی در تهران هستند که درصورت رسیدن به حداکثر ظرفیت می‌ توانند حدود ۲ میلیون نفر به جا به ‌جایی ‌مسافران روزانه شهر بیفزایند.
با بهره ‌برداری از خطوط ۶ و ۷، طول خطوط متروی پایتخت به ۲۴۱ کیلومتر خواهد رسید. همچنین تعداد ایستگاه‌ های مترو به ۱۵۶ می‌رسد. این دو خط جنوب تهران را به مناطق شمالی و مرکزی متصل کرده و به‌ دلیل داشتن تقاطع با سایر خطوط مترو قطعاً در کاهش ترافیک و آلودگی هوا موثر بوده و کیفیت زندگی مردم شهر تهران را ارتقاء خواهد داد.
خط ۷ متروی تهران با ۲۲ ایستگاه، ۲۲ هواکش میان تونلی، ۲۷ کیلومتر تونل، ۱ پارکینگ شبانه قطار و ۱ پایانه به عنوان عمیق ‌ترین خط متروی تهران از شهرک امیرالمؤمنین (قصر فیروزه) و در کنار ورزشگاه تختی در جنوب شرقی تهران آغاز شده و پس از طی مسیر شرقی - غربی و تقاطع با خط یک در ایستگاه مولوی، به سمت شمال متمایل می ‌شود و در ایستگاه نواب با خط دو و در ایستگاه توحید با خط چهار تقاطع خواهد داشت و سپس در امتداد بزرگراه چمران ادامه پیدا می ‌کند و پس از عبور از کنار برج میلاد، وارد میدان صنعت در شهرک غرب گردیده و در انتها به میدان کتابی در سعادت آباد می ‌رسد. این خط همچنین در تقاطع های بزرگراه شهید محلاتی با خیابان ۱۷ شهریور و همچنین تقاطع بزرگراه شهید چمران با بزرگراه جلال آل احمد (پل نصر) با خط در حال احداث ۶ مترو، ایستگاه تقاطعی و در ارتباط تبادل مسافر می باشد.
اهم اقدامات انجام شده در این پروژه :
شرکت سرمایه گذاری شهر آتیه بعنوان نماینده بانک شهر در تامین مالی پروژه خط ۷ متروی تهران تا پایان اسفند ماه ۱۳۹۷ ، بالغ بر ۱۳٫۰۰۰ میلیارد ریال نقدینگی به این پروژه تزریق نموده است. همچنین با توجه به کیفیت بالای محصولات و قیمت مناسب تجهیزات تامین شده در خط ۶ از مجموع تعداد ۹۳ دستگاه سوزن و کراوس اورهای خط ۷، تامین تعداد ۹۰ دستگاه توسط شرکت سرمایه گذاری شهر آتیه انجام گردید.
مسئولیت تأمین مالی پروژه توسط شرکت سرمایه گذاری شهر آتیه به نمایندگی از طرف بانک شهر و طراحی و ساخت تونل و ایستگاه‌ های این خط توسط شرکت مهندسی سپاسد به عنوان پیمانکار اصلی و شرکت های ساب نیرو، عمران سریر، آگور، موسسه شهید رجایی، ایستاب، پارس فن مغان، تدبیر عمران پارس، وحدت مسجد سلیمان و سازه کاران ایلام بعنوان پیمانکاران دسته دوم در حال انجام می باشد.
روش اجرای تونل در این پروژه بصورت مکانیزه توسط ماشین حفاری تونل (TBM) و حد فاصل ایستگاه (A۷) تا (B۷) بصورت روش سنتی (NATM) انجام می گیرد. همچنین روش ساخت بیشتر ایستگاه های این خط به روش تونلی شمع و ریب و تنها در ایستگاه (B۷) روش اجرا بصورت ترانشه باز می باشد. همچنین دو ایستگاه (D۷) و (U۷) بصورت تلفیق نیمی به روش ترانشه باز و نیمی به روش تونلی شمع و ریب در حال ساخت می باشند.
شرکت سرمایه گذاری شهرآتیه، تمام تلاش خود را برای اجرای این پروژه با کیفیت مطلوب و در زمان مناسب به کار خواهد بست و آسایش و رفاه مردم تهران را مسئولیت خطیر اجتماعی خود می داند