نشست کمیسیون مالی و اقتصاد شهری مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران برگزار شد

نشست کمیسیون مالی و اقتصاد شهری مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران برگزار شد

با حضور مدیرعامل بانک شهر؛

نشست کمیسیون مالی و اقتصاد شهری مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران برگزار شد

نشست «کمیسیون مالی و اقتصاد شهری مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران» به میزبانی شهرداری کرمان و با حضور محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، دکتر احمدی مدیرعامل بانک شهر، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمان، اعضای مجمع شهرداران کلان‌شهرهای کشور و … برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی بانک شهر، شهردار کرمان در این نشست، گفت: خوشبختانه در حال حاضر مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران می‌تواند نقش یک ساختار صنفی و تصمیم‌ساز را برای کلان‌شهرهای کشور ایفا کرده و مسایل مشترک کلان‌شهرها را در قالب تخصصی و یک فضای عینی، حل‌وفصل کند.
سعید شعرباف خاطرنشان کرد: ما در کلان‌شهرهای ایران، سال‌ها از نبود یک ساختار صنفی و تصمیم‌ساز رنج می‌بردیم که بتواند مسایل مشترک کلان‌شهرها را در قالب تخصصی و یک فضای عینی، به‌صورت نقطه به نقطه، رصد کرده و برای آن‌ها چانه‌زنی کند تا در سطوح قانونی محقق شوند؛ به نظر می‌رسد مجمع کلان‌شهرها می‌تواند این نقش را ایفا کند و به‌سرعت به مجمع کلیدی برای تصمیم‌سازی در مدیریت شهری ایران تبدیل شود.

نقش شهرداری‌ها در حوزه فعالیت‌های عمرانی و اجرایی بسیار پررنگ است
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست، با تشکر از شهرداری و اعضای شورای اسلامی شهر کرمان و مقامات استانی برای فراهم کردن فرصت برگزاری این رویداد کشوری، بیان کرد: در شرایط دشوار اقتصادی امروز، نقش شهرداری‌ها به‌عنوان یکی از ظرفیت‌های مهم کشور در حوزه فعالیت‌های عمرانی و اجرایی بسیار پررنگ است.
محمدرضا پورابراهیمی با بیان اینکه معمولاً کشورها وقتی با شوک‌های ارزی پنج، ۱۰ و ۲۰ درصدی مواجه می‌شوند، دچار چالش‌های عمیقی در زمینه‌های اجتماعی و اقتصادی می‌شوند، خاطرنشان کرد: در طول سال‌های گذشته با سخت‌ترین شرایط اقتصادی مواجه شدیم که به دلایل مختلف ازجمله ضعف درونی ساختار اقتصادی کشور، عدم توجه به توانمندسازی از درون و مشکلات نظام بودجه‌ای کشور که برخی از آن‌ها به قبل از انقلاب برمی‌گردد، دچار شرایط خاصی شدیم که تلاش‌های دشمن علیه نظام را هم باید به این مسایل اضافه کنیم.
وی با بیان اینکه ایران در نقطه عطفی از تصمیمات اقتصادی قرار گرفته، خاطرنشان کرد: اصلاح ساختار یک جراحی دشوار و پرهزینه است، اما با اصلاح ساختار می‌توانیم به‌رغم تحریم‌ها مسیر حرکت خود را ادامه دهیم.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نقش شهرداری‌ها در این زمینه خیلی مهم است؛ چراکه رکن مهمی در نظام اجرایی کشور محسوب می‌شوند.پیش‌بینی ما این است که در سال ۱۴۰۱ هم میزان منابع درآمدی شهرداری‌ها ۳۳ درصد افزایش یابد و هم رشد حداقل ۳۰ درصدی پایه عددی محقق شود.
پورابراهیمی بیان کرد: برای برطرف کردن مشکلات احتمالی شهرداری‌ها در اجرای این قوانین، پیشنهاد می‌کنم یک کارگروه مشترک بین کمیسیون اقتصادی مجلس، مجمع شهرداری‌های کلان‌شهرهای کشور و مرکز پژوهش‌های مجلس تشکیل شود و شهردار کرمان هم به‌عنوان دبیر کارگروه، رابط سایر شهرداران باشد.
فلاح، رییس کمیسیون مالی و اقتصاد شهری کلان‌شهرهای کشور نیز در این نشست با اشاره به اینکه شهرداری‌ها با رفتار دوگانه دولت و بعضاً مجلس مواجه هستند، خاطرنشان کرد: برخی اوقات، شهرداری‌ها را با دستگاه‌های دولتی مقایسه می‌کنند، اما جاهایی که منافع شهرداری در میان است، آن را مستثنا می‌کنند.
وی ادامه داد: یک مورد قانون کار بود و یک مورد راجع به بانک شهر است که بانک تخصصی حوزه مدیریت شهری محسوب می‌شود.
رییس کمیسیون مالی و اقتصاد شهری کلان‌شهرهای کشور، تصریح کرد: ضریب نقدشوندگی شهرداری‌ها را باید با شرکت‌های دولتی مقایسه کنند تا توان پرداخت تسهیلات شهرداری‌ها به بانک شهر سرعت گیرد و اینکه دست شهرداری‌ها را به بهانه‌های غیرکارشناسی ببندند، ایجاد مشکل می‌کند.

شهرداری بزرگ‌ترین نهاد ارائه خدمات شبانه‌روزی به مردم است
مدیرعامل بانک شهر گفت: شهرداری بزرگ‌ترین نهاد ارائه خدمات شبانه‌روزی به مردم است و عدم خدمت رسانی به شهرداری‌ها، روند بهره مندی شهروندان از خدمات شهری را با مختل مواجه خواهد کرد.
دکتر سید محمد مهدی احمدی نشست کمیسیون مالی و اقتصاد شهری مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران با اشاره به وجود مطالبه از بانک شهر برای ارائه خدمات مالی و تسهیلات و تعهدات به سیستم مدیریت شهری، خاطرنشان کرد: این در حالی است که آیین‌نامه جدید بانک مرکزی، ضریب نقدشوندگی تسهیلات شهرداری‌ها را صفر در نظر می‌گیرد در صورتی که در همان آیین‌نامه گفته شده تفسیرها و ساختارها باید با توجه به ساختار و نهادهای موجود در کشور شکل بگیرد.

دکتر احمدی ادامه داد: تلقی ما این بود که طبق ساختاری که شهرداری‌ها دارند، ضریب نقدشوندگی آن‌ها مثل شرکت‌های دولتی در نظر گرفته می‌شود؛ خیلی از شرکت‌های دولتی از این تسهیلات استفاده می‌کنند، مطالبات‌شان در صورت‌های مالی می‌ماند و بعدا ازطریق املاک و مستغلات و سهام، دیون‌شان تسویه می‌شود؛ اما اگر این موضوع به‌عنوان آیین‌نامه به سایر بانک‌ها تسری پیدا کند، سیستم بانکی امکان ارائه وام و تسهیلات به شهرداری‌ها را نخواهد داشت.
مدیرعامل بانک شهر بیان کرد: از نمایندگان مجلس می‌خواهیم در این زمینه ورود کنند، رکن ضامن شهرداری‌ها مثل شرکت‌های دولتی در نظر گرفته شود تا از این بن‌بست خارج شوند

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *